Headergrafik
10.01.2019

Moms på e-handel fra 1.1.2019. Meldepligt og solidarisk ansvar for korrekt moms.

Tyskland indfører meldepligt og solidarisk ansvar for momsen for den, der driver en e-shop.  Når salget er momspligtigt i Tyskland, skal den udenlandske sælger registreres. For at optage en udenlandsk kunde skal webshoppen dokumentere og rapportere bestemte data på sine kunder til myndighederne.

Den, der driver webshoppen, skal dokumentere data om sine kunder - bl.a. navn, fuldstændig adresse, skattenummer, forsendelses- og leveringsadresse, tidspunkt og omfang vedr. omsætningen. Desuden indføres der solidarisk hæftelse for kundernes e-handel. Hvis kunderne ikke overholder momsreglerne, er webshoppens indehaver ansvarlig for den moms, der er unddraget. Det økonomiske ansvar for kundernes moms kan kun undgås, når webshoppen udelukker kunder, der ikke opfylder deres momsforpligtelser. Dette gælder både B2C og B2B.

SIDSTE NYT: Ny vigtig attest for online-handel ”bekræftelse onlinehandel”.

En yderligere attest for de udenlandske virksomheder, der sælger til tyske kunder via et tysk lager, fx gennem Amazon MBA ”management by amazon”.  

Den udenlandske virksomhed skal over for udbyderen af den tyske hjemmeside dokumentere, at virksomheden er momsregistreret i Tyskland.

For at dokumentere dette, skal der ansøges via en ny blanket. Det tyske skattevæsen offentliggjorde den 17.12.2018 den blanket, der skal bruges.

Endnu skal der ansøges på papir, men målet er en elektronisk blanket.

  • USt 1 TJ – Antrag auf Erteilung einer Bescheinigung nach § 22f Abs. 1 S. 2 UStG  
  • USt 1 TI – Bescheinigung über die Erfassung als Steuerpflichtiger (Unternehmer) im Sinne von § 22f Abs. 1 S. 2 UStG.

Dantax assisterer gerne.

Kontakt

Kontakt