Regeringen har besluttet, at der i år 2020 skal køre 1 mio. elbiler i Tyskland. Den gunstige tyske firmabilregel – 1 %-reglen – gøres endnu mere fordelagtig for dem, der kører i en elfirmabil. Fordi de er dyrere i anskaffelse end benzinbiler, gives der skattelempelse for elbiler som firmabiler. På den måde vil regeringen fremme hele elektrobranchen og sænke CO2-udslippet.
Den gunstige tyske firmabilregel – 1 %-reglen – bliver fra 2013 til 2022 gjort endnu mere fordelagtig for dem, der kører en elfirmabil. Den, der hurtigt beslutter sig for en elektrobil til privatbrug i firmaet, får den højeste skattefordel. „Systemet er kendt fra energibranchen“, siger Dr. Lars Eriksen fra Dantax. ”Først-til-mølle-princippet blev indført i vindmøllebranchen for at fremme det teknologiske fremskridt. Og det blev som bekendt en sådan succes, at regeringen senere måtte sænke tilskuddet.” Men ligesom støtten til vind og solenergi garanterer staten i Tyskland støtten under hele bilens brugstid. Fordi el- og hybridbiler i dag er dyrere i anskaffelse end benzinbiler, er det en dyr fornøjelse for de ansatte at køre i firmabiler. Regeringen giver derfor skattelempelse for brugen af elbiler som firmabiler. På den måde vil regeringen fremme hele elektrobranchen. Støtten er udformet sådan, at der tilbagevirkende gives tilskud til driften af en elfirmabil i 2013. Ordningen gælder til 2022. Regeringen i Tyskland håber på den måde at få sænket CO2-emmissionen. En virksomhed, der køber en elbil som firmabil, har fuld driftsudgift for bilen og fuldt momsfradrag for anskaffelsen. Det eneste, der er anderledes er, at beregningsgrundlaget for den – i forhold til benzin- og dieselbiler – dyrere elbil bliver sænket. Ordningen er sådan, at støtten er højest for dem, der hurtigst anskaffer sig en el-bil. På den måde skal der skaffes et motiv til hurtigt at skifte. Regeringen i Berlin har besluttet, at der i år 2020 skal køre 1 mio. elbiler i Tyskland.