Bedragere udsender falske rykkere f.eks. angiveligt fra Telekom, Tysklands største teleselskab. Disse er sat op og formuleret så listigt, at den, der betaler, ikke kan få sine penge igen

Fupmagere fra Hamborg udsender falske rykkere med adressen på det tyske Telekom GmbH, der er det største telefonselskab i Tyskland. Bedragerne udgiver sig for at være et inkassoselskab, der ”hjælper” telefonselskabet og opkræver et ”rykkergebyr” for deres tjeneste. De er formuleret som rykkerbreve ”letzte Mahnung” (”sidste rykkerskrivelse”) og er listigt sat op, så mange tror, at de har gjort noget galt og skynder sig at betale. Den bryske tone i brevet og opsætningen som en officiel rykkerskrivelse gør sit til, at adskillige betaler ”rykkeren”. Citater på dansk fra brevene: ”De er ikke efterkommet vores betalingsopfordring”, ”Sidste rykker”, ”De bedes tage til efterretning, at vi ikke er villige til at acceptere en yderligere forsinkelse i denne sag.” (”Sie sind unserer Zahlungsaufforderung nicht nachgekommen.“, „letzte Mahnung“, „Nehmen Sie bitte zur Kenntnis, dass wir nicht bereit sind, eine weitere Verzögerung der Angelegenheit hinzunehmen“).Afsenderne af brevene fra Hamborg angiver at arbejde for Telekom GmbH og at have ordre til at indlede retssag mod modtageren. Firmaet henter adresserne fra offentligt tilgængelige registre. Telekom GmbH kender intet til dette.
De tyske forbrugerorganisationer fraråder at betale og råder til ikke at underskrive og til ikke at returnere skrivelserne. Dette kunne udlægges som en skriftlig skyldsanerkendelse, som det er næsten umuligt at anfægte for en domstol. Det er meget svært at føre retssag om sine tabte penge. Der står ordret i brevet, at det er en skyldsanerkendelse til at betale for noget, som egentlig er ingenting. Dantax kan her virkelig anbefale at lære tysk og til at se sig godt for, når man vil lave forretninger i Tyskland. Den tyske domstol, der modtager klager over dette, kan ikke hjælpe. Pengene er spildt!
Spørg Dantax, før du betaler mistænkelige opkrævninger i Tyskland.